Bloggoppgave 3 fra http://sos6501-h11.wikispaces.com/Gjennomf%C3%B8ringsplanh11

Jeg leste Arne Krokans blogg om Dagbladet og deres fremtidsutsikter her: http://arnek.wordpress.com/2010/02/12/takk-for-alt-dagbladet-rip/

Arne setter her nok en gang fokus på de utfordringene våre kjære papiraviser står ovenfor, og som vi kjenner godt til allerede. Relativt lenge har man sett tallene for papiravisene falle, samtidig som tallene for de digitale versjonene har økt. Det høres jo ut som en naturlig prosess, som forståelig nok er i direkte relasjon til hverandre.

Dette setter litt andre krav til avisene i alle nesten alle produktets “faser”, helt fram til dagens avisbud og kioskdistribusjon. Der ting kanskje er uendret, er også der jeg mener framtiden for avisene, digital eller ikke, ligger. Det handler om research og god journalistikk.

Det er ingen tvil om at det er blitt stadig enklere å produsere, eller “stjele/låne” stoff for deretter å tilgjengeliggjøre det på nett. Etter min mening har dette ikke medført at kvaliteten på stoffet har økt i samme takt, snarerer tvert i mot. Det kan nesten virke som om disse to forholdene er omvent proposjonale til hverandre. Jo flere som produserer og legger ut på nett, jo dårlig blir det, akkurat som den observante leser vil merke med det han eller hun leser akkurat nå. Eller er det kanskje bare sånn at det blir veldig vanskelig å finne det som er bra?

Jeg for min del mener det er mye viktigere å sikre at vi faktisk har gode aviser i fremtiden også, enn det er å diskutere hvorvidt de blir tilgjengelige på papir eller på nett.

Samme diskusjonen hadde vi også når CD’en ble introdusert, og ikke minst når musikk ble tilgjengelig via internett. Jeg, og de aller fleste andre, klarer fortsatt å skaffe seg den musikken de liker. Forskjellen er bare at nå kan de faktisk velge hvilket format de ønsker den levert i. Artistene har ikke sluttet å produsere god musikk underveis.

Dette tror jeg vil gjelde for avisene også, de som faktisk klarer å levere stoff av god kvalitet vil overleve, resten går i bøtta.