Denne bloggen har sin opprinnelse i oppgave 4 her: http://sos6501-h11.wikispaces.com/Gjennomf%C3%B8ringsplanh11

MOOC, en ny skole ?

Ut fra det jeg kan finne ut så er MOOC en ny måte å lære på, med sitt utspring i connectivism. Connectivism, som google oversetteren faktisk ikke klarer å oversette for meg, er en teori som hevder at kunnskapen faktisk finnes der ute i verden, og ikke i hodet på det enkelte individet. Connetivism ser på læring som en prosess der man etablerer forbindelser og skaper nettverk av noder. Alle nodene bidrar med informasjon. (hentet fra http://en.wikipedia.org/wiki/Connectivism)

Alle kan delta på MOOC, det er gratis, og det stiller ingen krav til resultater eller oppfølgning. Men i MOOC så oppfordres man til å bidra, da gjerne med noe relevant, egenprodusert og nytt. Stadig flere slutter seg til nettverket, og det vil på den måten stadig inneholde mere informasjon om tema, og stadig mere utfyllende informasjon.

En slik måte å lære på kan jo høres forlokkende ut, og vil kunne passe mange. Det er også en relativt enkel vei fram til kunnskap.

Utfordringene kan vel være at informasjonen og relasjonene mellom den blir stadig mere uklare etterhvert som nettverket vokser. Det gjør det jo, som ellers i informasjonsjungelen på internett, vanskelig å finne det man egentlig er ute etter. Et annet poeng er at mange er avhengig av å kunne måle og dokumentere kompetanse, noe jeg syns virker vanskelig ved MOOC. Dette tror jeg kan være hovedårsaken til at MOOC foreløpig ikke er tatt i bruk blant de tradisjonelle norske utdanningsinstitusjonene. Det kan jo selvsagt også være fristende å tro at man ser på MOOC som en truende konkurrent til de etablerte utdanningsinstitusjonene, og at man derfor ikke er helt villige til å akseptere metoden helt ut.

Men jeg syns dette virker spennende, spesielt med tanke på at jeg ikke aner eksakt hvilken kunnskap jeg ville kunne tilegne meg underveis, bare at det på et eller annet vis står i relasjon til hverandre, noe som gjør det hele mere spennende enn å bare åpne en bok, da man på et aller annet vis vet litt mere om hva man har i vente når man går i gang.