I dagens gruppearbeide i SOS6501 skulle vi diskutere konsekvenser av den digitale utviklingen på min arbeidsplass, og da fikk jeg jo mye å “ta tak i”, særlig siden begrepet digital utvikling er meget vidt.
Den digitale utviklingen har jo vært rivende også innen luftfart, noe vi som brukere også har fått merke. Det vi som brukere kjenner aller best er endringene i selve bestillingsprosessen. Tidligere så satte vi bort hele denne jobben til fagfolk hos reisebyråene, men nå gjør vi dette selv. Det store spørsmålet, for oss som forbrukere, blir jo om dette kommer oss til gode. Er vi istand til å utnytte de nye digitale mulighetene til vår fordel ?
I dag tror vi at vi alle er eksperter på området, og alle du prater med mener at de har gjort et utrolig kupp når de bestilte sin reise. De som selger reisene har da oppnådd det de faktisk er ute etter, jo flere som opplever reisen som billig, jo flere er det som reiser.
Dette er vel den mest åpenbare virkningen av den digitale utviklingen, den bidrar faktisk til lavere priser.
Så kan man jo være litt radikal i den andre retningen, vil man virkelig at alle reiser mere. Er dette noe samfunnet som helhet er tjent med rent miljømessig.
Det er også et paradoks at man opprinnelig mente at den digitale utviklingen ville redusere behovet for å reise, noe som har vist seg å være helt feil.
Enig med dine betraktninger. Tror også det er hadde vært fint å snakke om kompetanseoverføring og behovet for en annen type kompetanse. For hva gjør reisekonsulentene nå som vi “gjør” jobben deres? De må altså lære seg å gjøre noe annet for bedriften/organisasjonen, evt. begynne et annet sted.
Jeg tror evnen til å takle omstillinger vil være en viktig egenskap i fremtiden. Og det betyr også at bedriftene er en støttespiller i denne prosessen.
Dette er et interessant innlegg. Du påpeker at den digitale utviklingen skulle redusere behovet for reising. Det motsatte skjer. Den digitale utviklingen skulle kanskje også redusere behovet for antall reisebyråer, gjennom at brukerne gjør jobben med å bestille, for eksempel. Fører den digitale utviklingen til at man legger til flere arbeidsoppgaver? Spørsmål til ettertanke.
Godt poeng dette med at den digitale utviklingen har denne to-sidige effekten i forhold til dette at vi kan gjenomføre møter osv. uten å reise, samtidig fører den til at vi enklere får tilgang til rimelige reiser. Tror nok at det som egentlig skjer er at antall møter øker pga det har blitt enklere å sette opp dette uavhengig av hvor man befinner seg i verden. Samt at avgjørelsen i forhold til det å foreta en reise blir flere reiser da den digitale utviklingen fører med seg rimliger reiser.