I dagens gruppearbeide i SOS6501 skulle vi diskutere konsekvenser av den digitale utviklingen på min arbeidsplass, og da fikk jeg jo mye å “ta tak i”, særlig siden begrepet digital utvikling er meget vidt.

Den digitale utviklingen har jo vært rivende også innen luftfart, noe vi som brukere  også har fått merke. Det vi som brukere kjenner aller best er endringene i selve bestillingsprosessen. Tidligere så satte vi bort hele denne jobben til fagfolk hos reisebyråene, men nå gjør vi dette selv. Det store spørsmålet, for oss som forbrukere, blir jo om dette kommer oss til gode. Er vi istand til å utnytte de nye digitale mulighetene til vår fordel ?

I dag  tror vi at vi alle er eksperter på området, og alle du prater med mener at de har gjort et utrolig kupp når de bestilte sin reise. De som selger reisene har da oppnådd det de faktisk er ute etter, jo flere som opplever reisen som billig, jo flere er det som reiser.

Dette er vel den mest åpenbare virkningen av den digitale utviklingen, den bidrar faktisk til lavere priser.

Så kan man jo være litt radikal i den andre retningen, vil man virkelig at alle reiser mere. Er dette noe samfunnet som helhet er tjent med rent miljømessig.

Det er også et paradoks at man opprinnelig mente at den digitale utviklingen ville redusere behovet for å reise, noe som har vist seg å være helt feil.