Arne Krokan skriver mye interessant i http://arnek.wordpress.com/2011/10/10/623/.

Arne setter fokus på utfordringer vi allerede har sett veldig tydelig innen musikkindustrien. Dette er den kjente problemstillingen rundt hvordan de som faktisk har produset materialet skal kunne tjene penger etter at digitaliseringen gjort det umulig å kontrollere på hvilken måte materialet distribueres, hvem som får tilgang og at alle faktisk betaler for det.

I musikkindustrien ble denne problemstillingen i starten fremstilt som en undergang for hele industrien, noe det faktisk var lett å tro på. Etter en periode der mange “tok seg til rette” og presenterte tilgang til musikken gjennom ulike kanaler, ser det nå ut til at dette faktisk er i ferd med å endre seg.

Det er ingen tvil om at den digitale økonomiens forretningslogikk, der transaksjonskostnader reduseres dramatisk, nettverkseffekter skapes, increasing returns har stor betydning rundt dette, så tror jeg også dette handler om holdninger blant folk flest. Det lander til syvende og sist på vår egen moral og etikk; er vi villige til å betale for disse produktene, selv om vi faktisk kan hente dem gratis enkelte steder ?

Jeg er heller ikke uten videre med Arne Krokan i at dette i vesentlig grad har stilt endrede krav til dem som skriver. Min naive mening er at de som faktisk produserer kvalitetsmateriale vil kunne leve av det i fremtiden også, enten det er musikk eller litterære verk. Kanskje kan det faktisk bli lettere å tjene penger i den digitale hverdagen, og kanskje kan en større andel havne hos dem som faktsik har produsert det, istedenfor hos distributører og forleggere. Dette tror jeg de nye digitale publiseringsplattformene vil kunne bidra til.

Dette underbygges jo i stor grad av et prosjekt gjennomført ved BI i 2010, som viste at norske musikeres inntekter har økt med 70 % det siste tiåret, justert for prisutviklingen i den samme perioden.

Så jeg tror at problemstillingen er lik, forutsetningene er de samme, utfordringene er de samme og til syvende og sist så tror jeg også at resultatene vil bli de samme.

Gode forfattere vil kunne leve av det gode materialet også i fremtiden, men først så må alle involverte aktører og eksperter få lov til å bekymre seg en liten stund.